Semesterminnen.

Ofta så duschar man utan en tanke på hur skönt det är...man bara gör det. Idag kan jag tala om att jag har duschat och insett hur mycket det betyder egentligen. Jag kom nämligen hem efter fem dagar i skogen...luktandes inpyrd rök från öppna spisen...fotogen från kaminen...svett...råtta och skogsmus (tror jag iallafall). Visst vill jag bo så där, men då ska det hållas efter på hygienfronten....Nu är ordningen återställd.

Skogslivets höjdpunkter är bl a att laga mat över öppen eld. Visserligen har jag en gasolplatta om jag vill, men den finns ute. Så om jag inte vill frysa är det öppna spisen som gäller. Grytor är bra. Här puttrar det en potatis och morotsgryta...i med lite stark korv som får koka med på slutet...mumma....

Tänk er själva att sitta vid detta bord...njuta en het gryta...lyssna till knastrandet i spisen...fåglarnas kvitter utanför och samtidigt veta att här ska jag vara nu...lääänge....

Framåt kvällningen sätter jag på radion...kokar lite kvällskaffe...tittar ut genom fönstert efter någon älg...eller varg...läser en god bok och när det är riktigt mörkt ute kryper jag ner under flera lager täcken och somnar som en stock...kanske vaknar jag av några möss som bökar runt i väggen efter en skön sovplats.

Soliga dagar är promenaderna en ren njutning. Jag vandrar runt i skogen...letar spår efter djur...och hittar soliga gläntor. Hittar båtar som ligger där och längtar efter sommaren.

På vintern är det enklast att hålla sig på isen. Stora vidder utan snödrivor...Så länge isen är riktigt tjock går det bra. Annars är jag egentligen skiträdd för isar...men när jag såg två bilar komma åkandes efter varandra en dag så kändes det helt ok att ta en promenad där....insåg att hur fet jag än blivit under vintern, så hade jag ännu inte kommit upp i vikten av en bil.

Alla väderlekar har sin charm...så ock hemresedagens. Vaknade och såg att snön dalade utanför fönstret. Gjorde eld i spisen...satte på kaffevatten...gick ut på gården och lyssnade...på tystnaden. Hemresedag och snart väntade andra ljud...Plockade ihop efter mig...fyllde på vedkorgen inför nästa besök...bäddade sängen och låste alla bodar och uthus. Tack för den här gången....
Hemma igen. Nu väntar en annan fart i livet....fullt spett...måndag står vi på torget för första gången i år. Nu börjar det....Skönt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0