Trädgårdsmys.

Så där ja...då var vi hemma igen. Vilken härlig dag. Tog bilen på förmiddagen och drog västerut. Till stugan. Gissa om det hade växt?. Hur mycket som helst. Det blommade i hela gräsmattan. Egentligen skulle det fått vara kvar, men man har väl ett visst ansvar!!

Visst är gräsmattan fin? Men, P tog resolut ut trimmern och körde ner ståtligheten. Ja, det måste ju skötas. Själv tog jag ett tag i rabatterna. Det hade inte kommit så mycket ogräs eftersom jag har lagt ut bark som täckning, men lite var det allt.

Hela trädgården grönskar och det var så fint. Det som växer snabbast är Björnlokan, som jag försöker utrota. Den ger utslag på händerna om man tar i den och dessutom är den giftig att äta. Måste ju tänka på att jag snart kommer att ha barnbarn med mig där uppe och man vill ju inte riskera något.

Det enda som störde idyllen var knotten. Fy vilket otyg. Små och djävliga är de...och bits gör de också. Just nu är värsta perioden att vara där, men om några veckor är det underbart igen. Då har de dött eller något...borta är de i alla fall.


Förutom knotten så träffade vi på en liten söt groda. Jag blev så glad för jag inbillar mig att där det finns grodor finns det inga ormar. Om det var mycket orm skulle grodan ha blivit mat....min teori. I vilket fall som helst så var den gullig och hoppade vidare......Inga ormar i sikte heller. Vi har sett varje år. Kan detta bli det första året utan närkontakt med de slingrande otäckorna? När vi var klara med trädgårdsarbetet....gjorde väl inte mer än nödvändigt i nuläget....åkte vi ner till nya grannen som byggt stort och mycket. Vi hade nämligen hört att det skulle vara en bekant till P, som bor i Grycksbo. Mycket riktigt. Han lagade för övrigt vår buss förra året...så jag kände också igen honom lite. De var jättetrevliga och vi gick husesyn. Så skulle man ha det. Då kunde man bo i sin stuga året runt om man ville.....och jag vill. Blev lite avundsjuk där.....
Tillbaks från skogen åkte vi in till Duvnäs...ni vet Sweet Home Dalarna. Där blommade pionrabatten för fullt och det var så ljuvligt tyst och vackert.

Senapen hade kommit upp så här mycket och den satte vi bara för skojs skull väldigt sent. Kul. Då vet vi till nästa år.


Kanelbasilikan hade också kommit upp rejält. Den är jag riktigt nyfiken på. Undrar hur den smakar. Om någon månad får jag veta.

Rabarbern hade kommit upp så här mycket. Inget man skördar i år kanske, men till nästa så är den nog riktigt fin. Bara den inte fryser under vintern.
När vi åkte hem så kände vi att vi var hungriga. Vis av erfarenhet så stannade vi inte i Djurås!!!! I måndags skulle vi äta där...på en restaurang vääääldigt nära en bensinstation....Det var ett under att vi inte blev sjuka. Ät inte där. Jag brukar inte vara kräsen. Kan äta allt på gränsen till krypande, men den maten de hade där var katastrofal. Nu stannade vi i Dala-Floda och åt thaimat. Gud va gott!!! Där ska ni äta om ni har vägarna förbi. Just nu sover P "middag", Fjalar är och fikar med sin farbror och själv ska jag plocka bland mina pysselgrejor. Är lite sugen faktiskt.
Åh...glömde att tala om att det blir inget Töreboda i morgon. De hade inte mina bikupor på lager, men torsdag nästa vecka ska jag hämta dem. Var hem till min mentor och gjorde en lista på allt jag behöver handla. Det blev inte så mycket, men för mig är allt nytt och spännande och det lär säkert bli massor av nya beställningar framöver. Ha det bra alla......gókväll....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0