Äntligen hemma.

Vaknade av väckarklockan vid 6. Minus 22.5 i Vansbro...helt ok tyckte vi. Det brukar vara varmare på finnmarken.....Åkte mot skogen....Grönalid minus 24...ja, vi var ju fortfarande i Vansbro....Eldforsen minus 27...nä, vad nu då? Så där kallt skulle det inte vara...framme.....minus 26. Strax innan vi kom dit knakade det till i vindrutan....jaha...det var det det...en stor jävla spricka...men vi var glada ändå. Det gick ju fortfarande att se ut...Låset till vagnen hade frusit. Fick fram eld och värmde låset. Efter många om och men gick det att öppna. Munkmaskinen såg ut som den varit till nordpolen och vänt under natten...sladdarna till assistenten och vattenkokaren var stela av kylan. Hade en burk sega råttor med mig....de råttorna hade dött under natten och likstelheten hade inträtt.....Men vi var glada ändå.....
Fick fart på maskineriet och började baka munk. Gick hur bra som helst!!
Efter någon timme var vi hungriga. Hade tagit med kokta ägg och smörgåsar. När jag skulle knäcka skalet på ett ägg och slog det i bänken blev resultatet....doink....inte en spricka i skalet. Trodde att någon skojat med mig och plockat ett porslinsägg från någon värpdålig höna. Det var genomfruset.....Bara att ge upp. Mackan gick ner, men numera vet jag vilket fint mönster det kan vara på en nedfrusen skinkbit...iskristaller i all världens mönster...riktigt fint.
Framåt eftermiddagen var det bara minus 12...helt ok.
Åkte hem i fyratiden och nu sitter jag här...nyduschad och ska strax äta smörgås och dricka varm o´boy.
Hur dagen än var, så kunde vi konstatera att vi fick mycket frisk luft och många skratt.

Innan vi kunde åka från stan måste taket på vagnen skottas. Det tyckte jag var P:s jobb.

Blidväder...minus....blidväder...minus...då blir det lätt så här.

Vattnet i litermåttet frös till is...hela tiden. Snacka om att vi numera verkligen ska fundera allvarligt på om det är så roligt att köra vintervändan (Norrland) som många knallar gör.

Är ganska trött nu och ska bara ta det lugnt...ska på ett årsmöte i morgon och måste vara pigg. Jag vet också att jag lovat det där med lyckokänslan jag kände efter vägen till västerdalarna. Ni får veta det i morgon...okey?


Kommentarer
Postat av: kicki

var det så kallt??? jäklar

2011-02-13 @ 19:29:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0