Konsumtionstankar.

Sedan jag var liten har jag gillat begagnade...lite udda kläder. Det har kanske inte synts så mycket de senaste åren, mest för att jag hela tiden gått omkring i munkdoftande arbetskläder. Men det ska bli ändring på det nu.

Har i dagarna börjat med den nya leken: Hitta gamla Maria. Jag älskar små trånga butiker med stora snurror av begagnade källardoftande kläder. Kan lukta på dem och undra vem som ägt plagget före mig...vem som burit det. Till min stora förtjusning växer det fram fler och fler butiker av det slaget.
 Förr....på den gamla goda tiden, kröp jag omkring på farmors eller mormors vind bland stora kartonger och gjorde mina fynd. Idag har alla farmorar och mormorar fattat det där.....att man ska lämna in sina  kläder till välgörenhet. Det finns inte längre några vindar att krypa på.....Det finns inte heller någon farmor eller mormor i mitt liv, så det blir till att besöka Myrorna, Emmaus eller Kupan.

När vi nu ändå bosatt oss i en liten villavagn på en camping, lever compact livingliv och njuter av att inte vara en del av det stora konsumerande samhället längre, tänkte vi gå några steg längre. Vad sägs om att ta några steg mot det nyttiga livet? Tänka på vad vi äter och vad vi köper?
Så här har jag tänkt.....all mat som ska lagas och ätas...varför inte vara lite duktigare......köpa närproducerat....laga mer och mer vegetariskt och sköta om kroppen lite mer? Just det där med mat har jag fått stor hjälp med. Har en ung vän som är expert i ämnet. Hon hjälper oss att komma igång.
 Och så det där med att handla saker.....vi behöver just ingenting mer. Ofta, när det är reklam på tv, tittar vi på varandra och säger....-Gud va skönt att vi inte behöver tänka om vi behöver köpa det där.....Om...jag säger om, vi skulle behöva något, ska vi först fråga oss flera gånger om det verkligen behövs....sedan ska vi försöka hitta varan begagnad. Tänk vad mycket vi slänger...tänk vad mycket vi samlar på oss, som bara ligger och tar plats...både i hemmet och i huvudet.....

Nu har jag skrivit av mig lite för idag...egentligen skulle jag behöva berätta mer, men eftersom det var så länge sedan jag bloggade ordentligt så blir jag lite stressad av att sitta här....vill berätta allt som hänt och som rör sig i mitt huvud. Men...jag har mer tid nästa dag...och nästa...och nästa.....

Nu ska jag sätta mig och lyssna på vinden som viner utanför....och hoppas att det inte ramlar ner en tall i huvudet på oss....det gjorde det för grannen i julas.....Berättar mer en annan dag.

Lev!


Kommentarer
Postat av: Lillemor

Välkommen tillbaks Maria (i dubbel bemärkelse), som jag saknat dig. Sitter här och tittar ut över mitt helt nyrenoverade kök och tänker på dig i din mysiga vagn...jag kanske oxå kommer...när köket blivit gammalt och slitet hihihi. Kram på dig.

2012-01-12 @ 20:25:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0