Energi.

Så här dagarna före nyår brukar jag få ny energi...så också i år. Det känns på något vis som att allt blir friskt och lättandats. Varje år är det lika. Jag ger aldrig nyårslöften, men jag brukar lova mig själv att ta tillvara den kraft och ork jag känner. Januari har inte så mycket annat att ge än tid till eftertanke och jävlaranamma inför det nya. Så, därför ägnar jag de här dagarna åt att planera, inreda, städa och bara vara glad. Det är ju nedförsbacke mot våren och sommaren. Det är lite som att stå högst upp i en backe på sparken...ta fart och susa nedför med pirr i magen och vinden i håret.
Jag brukar läsa en dikt som handlar just om det. Den är av Bengt Berg.

Du står på en kulle
med en spark
mellan händerna
Nedanför väntar dagen,
ja, till och med världen
och vem skulle inte vilja
avyttra ett besök där

Ta tag i handtagen
blunda-ge dig av!

Vintergatan är glasklar
Ännu har du tungan i behåll,
fylld av blod och smaken
av längtan

Iväg nu, snart kommer
grusbilen.



Vilken glädje att ha....närheten till barnen...de som funnits med ett tag...och de som precis har kommit.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0